Opelin jakohihna


Kun nyt kokemusta on näistä jakohihnallisista ooppeleista kertynyt viidentoista vuoden ajalta, niin luonnollisestikin kokemuksia on sitten sekä hyviä että huonoja.

Ensimmäinen kokemus oli kun katselin että isäni Ascona 1.6 8v oli ajettu jo hihnanvaihtovälistä reilusti yli. Vaihdoin sinne sitten italialaisen jakohihnan. Hihnasta katosivat hampaat kun sillä oli ajettu noin 9500km ja isäni jäi prisman parkkipaikalle.

Sieltä hinaus Hämäukon talliin Jäppilään ja vanha hihna paikalleen. Matka jatkui sillä hihnalla vielä 50,000 lisää kunnes auto paalattiin. Vanhassa hihnassa oli GM merkintä ja sillä siis ajettiin yhteensä kahdessa erässä ainakin 110,000km.

Seuraava kokemus on samanlaisesta asconasta johon tein täyden koneremontin 300,000 kohdilla ja taas varaosamyyjän vakuuttelujen tuloksena laitoin italialaisen hihnan.

Sillä matkaa taittuikin jo lähes 11,000km ennenkuin hampaat katosivat. Saksalaisella hihnalla matka siitä jatkui ja taas meni samalla hihnalla ainakin satatonnia.


Entisenä korjaamoyrittäjänä sitä sitten vieläkin sotkeentuu ainakin oman kaluston kunnossapitoon. Oman korjaamon sulkemisesta on nyt 12 vuotta ja tarvikeliikkeistä ovat korjaamoaikaiset tuttavat kadonneet joten saan tavallisen aasiakkaan palvelua.

Muutama vuosi sitten yritin ostaa dieselastraani pelkkää jakohihnaa koska kaikki muut pyörivät oli vaihdettu 50t aikaisemmin. Merkkiliikkeen myyjä yritti kaikki keinot (lähinnä syyllistää tyhmäksi jollen ota) jotta ostaisin täyden huoltopaketin josta puuttui kuitenkin toinen kiristyspyörä.

Jäänyt varmaan hyllynlämmittäjäksi nuo loput roippeet. Sain sovittua kuitenkin pelkän hihnan oston ja menin kassalle. Kassalla laskussa oli sitten se vaillinainen huoltosarja. Uusi kierros myyjän kautta korjasi "vahingon" ja sain pelkän hihnan.


Sitten tähän nykyiseen ajopeliin (Astra 1.6 bensa 8v) jonka hihna katkesi ties kuinka paljon ajettuna joulun maissa 2010. Siihen ostin sitten täyden huoltosarjan ja mainitsin tarvikeliikkeen myyjälle/osaomistajalle tarvikeosien vaihtelevasta laadusta.

Sain niskaani kiukkuisen puheryöpyn ettei tarvikeosia ole olemassa vaan osat ovat samoja joita autovalmistajat käyttävät. Sain kuitenkin ooppeliini saksalaisen hihnan, vaikka huono maku jäi siitä liikkeestä enkä ole siellä asionut sen koommin.

Jätin sen vesipumpun sitten talvipakkasessa pihalla vaihtamatta ja vaihtelin muut osat. Matka jatkui 30t eteenpäin ja sitten vesipumppu alkoi vuotaa. Nyt ollaan siis keväässä 2012. Ajattelin että vaihdan sitten vielä uuden hihnan ja läksin metsästämään saksalaista jakohihnaa.

Tuttu hyvä tarvikeliike kotkansaarelta oli kadonnut ja tilalla oli bingo. Suuntasin muualle. Pelkkää hihnaa taas kyselin monesta paikasta sillä tuloksella että täyttä sarjaa minulle tarjottiin, Jylpyllä mainittiin tiukkaan sävyyn että "se on sitten omalla vastuulla jos pelkän hihnan vaihtaa".

Mainitsin myyjälle että kiristimessä on samanlainen laakeri kuin laturissa eikä siihen kukaan niitä vaihtele 50t välein. Minua ei hihnan hintainen "12€ omavastuu" paljoa pelota kun muut kulut usein ovat suuremmat kun autoa hinataan pakkasessa 120km kotiin hihnan petettyä.


Asiallista palvelua sain mielestäni vain Kotkan Metsolassa sijaitsevassa autokorjaamossa ja paikkakunnan suurimmassa ja uusimmassa tarvikeliikkeessä josta sitten hihnan ostin. Saksalaista en saanut joten vaihtoehdoksi jäi QH jonka pakkaus ainakin on valmistettu englannissa. Kilometrejä on nyt 222t ja jännityksellä seuraan tämän hihnan taivalta.

Polttoainepummpu petti, ei omasta vaan sukulaisen ooppelista. Kilometrejä 237t Kaupasta uusi pumppu, asennus ämpäriin johon myös kolme litraa bensaa ja siitä putket ruiskuyksikön liitäntöihin niin matka jatkuu kotiin jossa sitten asennus tankkiin. Kuvassa asennus sekä idean isä tupikki suussa.



MK